איתן בלום

מחזאים(תיאטרון), תסריטאים(טלוויזיה וקולנוע), סופרים ומשוררים, מתרגמים(תיאטרון), שחקנים(שחקנים).

איתן בלום

ביוגרפיה

לימודים ומחקר
2008-2003 תואר שלישי, בית הספר למחקר התרבות, אוניברסיטת תל-אביב: "ארתור רופין וייצור התרבות העברית המודרנית", בהדרכת פרופ' איתמר אבן-זהר, פרופ' סנדר גילמן. נושא התמחות: היסטוריה של הזהות היהודית המודרנית (מלגת נשיא אוניברסיטת תל אביב).
http://www.tau.ac.il/tarbut/tezot/bloom/EtanBloom-PhD-ArthurRuppin.pdf

2004-2002 סטודנט אורח במכון שמעון דובנוב להיסטוריה ותרבות יהודית, אוניברסיטת לייפציג, גרמניה. נושא הלימוד המרכזי: ההיסטוריה של הזהות התרבותית היהודית-גרמנית ויחסיה עם הזהות המזרח אירופית. מנחה: פרופ' דן דינר (מלגה במסגרת IQN-Program במימון DAAD; מלגת לימודי גרמנית מטעם מכון שמעון דובנוב).
2002-1999 תואר שני, בית הספר למחקר תרבות, אוניברסיטת תל-אביב: "השכפול של המודל 'מזרחי' בשדה החברתי הישראלי – שנות החמישים והעלייה המהירה", בהדרכת פרופ' איתמר אבן-זהר.

www.tau.ac.il/tarbut/tezot/bloom


1994 השתלמות בבימוי, תיאטרון הרויאל קורט (Royal Court), לונדון (מלגה מטעם המועצה הבריטית, מנהל התרבות, משרד החוץ, קרן התרבות אמריקה-ישראל). מנחה: סטיבן דלדרי
1993 השתלמות בתרגום לתיאטרון עם המתרגם האמריקאי ד"ר פול שמידט וקבוצת תיאטרון הווסטר (The Wooster Group), ניו יורק
1990-1987 תואר ראשון, פילוסופיה ותיאוריה של התרגום, הפקולטה למדעי הרוח, אוניברסיטת תל-אביב
1987-1984 הסטודיו למשחק בהנהלת ניסן נתיב


פרויקט מחקר נוכחי
מנהל קבוצת ההקמה והפיתוח של היפרסיטיס תל-אביב/יפו (hypercities::Tel Aviv/Jaffa); פלטפורמה דיגיטלית המבוססת על מפוי גיאוגרפי, היסטורי ותרבותי של המרחב העירוני, ומיועדת למחקר, ללימוד ולפעילות קהילתית. שיתוף פעולה בין אוניברסיטת UCLA, אוניברסיטת תל-אביב ובצלאל.

למידע על הפרויקט ולכניסה למערכת ראו:
www.Hypercities.com

שימו לב: המערכת עולה רק באמצעות דפדפן Mozila Firefox
אחד הפרויקטים הראשונים שלנו הוא שחזור דיגיטלי תלת מימדי של המרחב התרבותי של הגימנסיה הרצלייה, שיהווה מעין "ביבליוגרפיה ויזואלית" לספריה ומעבדה דיגיטליים למחקר התרבות העברית המודרנית. הקישור הבא הוא למצגת הויזואלית של ההרצאה על הפרויקט: https://prezi.com/secure/2406d3c89a9fccdbfb5ad743969d1b44b28da791/


הרצאות
2010 מחקר התרבות העברית המודרנית והמהפכה הדיגיטלית – פרויקט ההיפרסיטיז: המקרה של שחזור הגימנסיה הרצלייה,
סמינר לתארים מתקדמים, היחידה למחקר התרבות, אוניברסיטת תל אביב; סמינר פנוראמי להיסטוריה, החוג להיסטוריה, אוניברסיטת תל-אביב.
2009 על הסימביוזה בין מדעי החברה והציונות: מהרצל עד אייזנשטדט. הכנס השנתי התשיעי של "האגודה להיסטוריה ופילוסופיה של המדע", מוזיאון המדע ירושלים
2008 ארתור רופין וייצור התרבות העברית. הרצאת אורח בסדנה במחקר התרבות, בית הספר למדעי התרבות, אוניברסיטת תל-אביב
2007 לֹא-יִמַּד וְלֹא יִסָּפֵר (הושע ב, א') – הסטטיסטיקה הציונית בראי המחשבה היהודית. "הכל מדיד?!", יום עיון על מדידה, כימות ודירוג, המרכז הישראלי לשיטות מחקר איכותניות, אוניברסיטת בן-גוריון, באר שבע
Caza-Cazablan and the Differentiation of the 'Oriental' (Mizrachi) in the 1950s Israeli Social Field. The Association of Israel Studies Conference 2007, Open University campus at Ra'anana, Israel
2005 ארתור רופין והיווצרות השדה החברתי-עברי-מודרני בפלסטינה-א"י – דגמי תפיסה ופעולה ממדעי החברה הגרמניים והשפעתם על תכנון התרבות של המשרד הארצישראלי בראשית המאה העשרים. הכנס השנתי החמישי של "האגודה להיסטוריה ופילוסופיה של המדע", מכון ואן ליר
Towards a Theory of the Modern-Hebrew Handshake. Second International Workshop on Gender in German Jewish History, Jewish Masculinities in Germany. University of California at San Diego

פרסומים
2011

Arthur Ruppin and the Production of Pre-Israeli Culture, Boston: Brill, in the series: Studies in Jewish History and Culture, ed., Giuseppe Veltri,
416 ages, (forthcoming). http://www.brill.nl/default.aspx?partid=210&pid=41870

"Towards a Theory of the Modern-Hebrew Handshake". Jewish
Masculinities: German Jews, Gender, and History, Indiana University Press (eds.: Baader Ben, Lerner Paul, Gilerman Sharon) (forthcoming).
2010

"הסטטיסטיקה הציונית בראי המחשבה היהודית". בתוך: הכל מדיד? (עורכים: יוחאי חקק, לאה חסן ומיכל קרומר נבו). באר שבע: אוניברסיטת בן-גוריון.
"Meanwhile, Back in the Ghetto," [on J. Sobol's play Ghetto] Programma, 2, 14-17.
"Who Said That Delirium is a Lie," [on H. Levin's play Requiem] Programma, 3, 110-114.
2007

"למקורותיה הגרמניים של התרבות העברית". מטעם, כתב עת לספרות מחשבה רדיקלית 11, 94-71. http://www.emetaheret.org.il/?p=4453

"The 'Administrative Knight' – Arthur Ruppin and the rise of Zionist Statistics". The Tel Aviv University Year Book for German History XXXV, 183-203.
"What 'The Father' had in Mind, Arthur Ruppin (1876-1943), Cultural Identity, Weltanschauung and Action". The Journal for History of European Ideas 33:3, 330-349.

2000

"התירוצים זורמים המים עומדים (מסה על זיהום נהר הירקון)". צלול: מגזין לנופש, טיול ופנאי בישראל 20, 59-54.


תחקירים

על היחסים בין יהודים, נוצרים ומוסלמים בירושלים, עבור סרט תעודה. מפיק: אמנון ברנזון. (94)
על הפוטנציאל הדרמטי של בתי המשפט בישראל, עבור יוצרי סדרת טלוויזיה על משרד עורכי דין. מפיק: גידי דר. (99).
על סוחרי נשק ישראלים, עבור תיאטרון הרצלייה (חומר גלם למחזה). מנהל אמנותי: גדליה בסר.(00)
על הפשע המאורגן בישראל, עבור הפקת סרט מאפיה, מפיקים: Full moon productions. (05)
על הקשר בין הימין הקיצוני בישראל והנוצרים האבנגליסטים בארה"ב. עבור הפקת סרט ישראלי דובר אנגלית בשם:. Intervention מפיקים: גידי דר ואמיר הראל. (06)
על המתחים והסטריאוטיפים האתניים בישראל, עבור הפקת סדרה בשם "עדות קדומות", קודה תקשורת, מפיק: רם לנדס. (08)


הוראה
2009
שקספיר ועבודת השחקן, הרצאת אורח, סטודיו ניסן נתיב.
2007-2006 היסטוריה ותיאוריה של המשחק (סדרת הרצאות), "מנוע חיפוש, בית ספר לכתיבה ולמשחק"
2005 על שקספיר ו"הסערה" (סדרת הרצאות), "בית צבי – בית הספר הגבוה לאמנויות הבמה"
2002-2000 סדנה לכתיבת מחזות, "קמרה אובסקורה"
2001 מהיונים עד הישראלים – פרקים בהיסטוריה של היחסים בין תרבות לתיאטרון (סדרת הרצאות), "הסטודיו למשחק – יובל כרמי"
2001-2000 מהטקסט למופע – התיאוריה והמעשה בעבודת השחקן, "הסטודיו למשחק של שרון אלכסנדר"
1997-1996 משחק פוסט מודרני, "סטודיו למשחק בהנהלת יורם לוינשטיין" (במסגרת זו ביימתי הצגה עם שנה ג', התיאטרון הקצר; אוסף מחזות קצרים פוטוריסטים) על תרגום לתיאטרון ו-על הפונקציה של הקהל, "סמינר הקיבוצים", מגמת בימוי)
1994-1990 היסטוריה של התיאטרון ולמשחק, "סטודיו למשחק בהנהלת ניסן נתיב" (העבודה כללה הקמת ספרייה לימודית מיוחדת לתלמידי/ות משחק)



דרמטורגיה
2010-11 לקטור לתרגומי חנוך לוין לאנגלית, המכון למחזאות ישראלית ע"ש חנוך לוין
2008 ייעוץ אמנותי ודרמטורגיה, תיאטרון "תאיר" (מנהל אמנותי: אייל סלע)
1998-1997 דרמטורג ראשי, התיאטרון העירוני חיפה (מנהל אמנותי: עודד קוטלר)

מחזות וסרטי קולנוע וטלוויזיה – תרגום, כתיבה ובימוי (רשימה חלקית):
שקספירשואו,
ר. גולדסטון, בימוי: איתן בלום, תיאטרון הנפש (בעבודה);
קטעי קישור, אסף אמדורסקי שר ומספר, (ייעוץ אמנותי ועריכת טקסט), (2010); רומיאו ויוליה, (תרגום מהעיבוד הגרמני מאת נוראן קאליס) פסטיבל ישראל/תיאטרון גשר, בימוי: מיכאל רונן (2010); אדי קאר (שם זמני ל-Wrecks), מאת: ניל לביוט, 2009 (בהפקה); שוט ג'ק שוט (שם זמני ל: (Jack Goes Boating, מאת: בוב גלאודיני, תיאטרון חיפה, 2009; סקינהד, מאת: דיוויד גאו (בימוי: אייל סלע, תיאטרון תאיר, 2008), בהשתתפות מנשה נוי והנרי דויד, מוסיקה: אסף אמדורסקי; ימים טובים, מאת: סמואל בקט (בימוי: איתן בלום, תיאטרון הזירה הבינתחומי ירושלים, 2000). תפקיד ראשי: אסתי זקהיים; מתים לזה, מאת: שרה קיין (בימוי: א.ב., תיאטרון הקאמרי, 1999) ערב חד-פעמי לכבוד המועצה הבריטית. תפקידים ראשיים: יוסי גרבר, דלית קאהן, א.ב.. מוסיקה: אסף אמדורסקי; הא-הא, מאת: ג. דוסון (בימוי: אופירה הניג, תיאטרון החאן, 1997); היריקה, מאת: אורלי קסטל-בלום, (בימוי: א.ב., תיאטרון חיפה, ) 1997, תפקיד ראשי: אורנה כץ, מוסיקה: א. אמדורסקי; השיבה הביתה, מאת: הארולד פינטר (בימוי: א.ב., תיאטרון הקאמרי, 1996). תפקידים ראשיים: יוסי ידין, יוסי גרבר, שולי רנד; מוסיקה: א. אמדורסקי. (מועמד לפרס תרגום השנה, 1995); שברי זכוכית, מאת: ארתור מילר (בימוי: דייויד טאקר, תיאטרון הקאמרי, 1996); ביקור הגברת הזקנה, מאת: פרידריך דירנמאט (בימוי: עומרי ניצן, תיאטרון הבימה, 1995); מלאכים באמריקה, מאת: טוני קושנר (בימוי: שמואל הספרי, תיאטרון הקאמרי, 1994; בימוי: רוני פינקוביץ, תיאטרון חיפה, 1998); שקספיר – מה זה הדבר הזה?! (1997-1993, מחזה מקורי על ו' שקספיר ומחזותיו. כ-200 הופעות ברחבי הארץ). תפקידים ראשיים: שולי רנד ואיתן בלום. המחזה זכה בפרס הצילינדר הנודד של אמנות לעם, 1993; אדי קינג, כתיבה (עם גידי דר) ותפקיד ראשי (1992, סרט קולנוע, בימוי: גידי דר, 97 דק'). הסרט זכה בפרס בפסטיבל לוקרנו (Leopard di Bronze), 1992; שירות צבאי מלא, חיל חינוך, המדור לאמצעי המחשה, כתיבה והפקה של סרטי וידאו וערכות אור קוליות בנושאי היסטוריה לאומית (1982-1985).


תרגום – עיון
החלל הריק
, מאת: פטר ברוק (אור עם 1987, עם יוסף אלדרור).
"ערכה החינוכי של האמנות", מאת: ארנסט קאסירר (מטאפורה 3, 1994).
"מקס נורדאו וזיגמונד פרויד: שאלת ההמרה", מאת: סנדר גילמן (זמנים, 2004).

משחק:
קולנוע
: אדי קינג, תסריט: גידי דר ואיתן בלום, בימוי: גידי דר. בתפקיד שחקן מובטל והוזה (ראשי).(92); שחקנים, תסריט: הלל מיטלפונקט בימוי: רוני ניניו, בתפקיד במאי תיאטרון. (95); מרקו פולו: הפרק האחרון, בימוי ותסריט: רפי בוקאי, בתפקיד סוכן של האינקוויזיציה. (96) תיאטרון: תיאטרון הסטודיו של ניסן נתיב, קרום, מאת חנוך לוין, בימוי אילן תורן, בתפקיד קרום (ראשי). (86)
תיאטרון בית לסין, שחור היה הלילה, בימוי וכתיבה מיקי גורביץ. בתפקיד אנס צעיר ונאיבי. (87); פסטיבל עכו, קרנבל בוונציה, מאת משה שמיר, בימוי רינה ברוך, בתפקיד נזיר סדיסט.(88); התיאטרון לילדים ולנוער, משפחה שכזאת, מאת מרים קייני, בימוי יצחק שאולי, בתפקיד נער- מאהב בוגדני. (88-89); תיאטרון צוותא, מי רצח את פינוקיו?, מאת דני מוג'ה, בימוי שמואל וילוז'ני, בתפקיד ג'פטו. (89); תיאטרון התעוררות, העץ המופלא, כתיבה ובימוי איזו לייבוביץ, בתפקיד ילד מופנם ורגיש (ראשי). (90); אריק קנלר הפקות, שקספיר מה זה הדבר הזה?!, בתפקיד המלט, יאגו, השוטה, סר טובי (ראשי). (93-97); תיאטרון הקאמרי, מתים לזה, מאת שרה קיין, (ערב חד פעמי לכבוד הקונסוליה הבריטית) תרגום ובימוי איתן בלום, בתפקיד מאהב אובססיבי (ראשי) (99)
טלוויזיה: ערוץ 2, הבלתי קרואה, דרמה רומנטית, בימוי וכתיבה מיכל פיק, בתפקיד קצין צעיר ושוביניסט (ראשי). (93);ערוץ 2, מכירת חיסול, סרט פעולה חברתי, תסריט: אסף ציפור, בימוי: אליאב לילטי, בתפקיד סוחר סמים נמלט (ראשי). (96); ערוץ 3, חובו של אהרון כהן, בימוי וכתיבה: עמליה מרגולין, בתפקיד שוטר. (99); ערוץ 1, כתב פלילי, בימוי וכתיבה: חיים בוזגלו, בתפקיד מבקר הקולנוע, (05). ארטה, לחיות מחדש (Revivre) בימוי וכתיבה: חיים בוזגלו ודניאל סנט-אמון (Saint-Hamont), כשליח סוכנות גזען במחנה פליטים בקפריסין (09).